27 lutego - premiera "Lalki"

09.02.2010 | komentarze: 0 | galeria filmów | galeria zdjęć

Kto powiedział, że pozytywistyczna powieść nie może być kanwą, na podstawie której powstanie musical? Pomysł przeniesienia "Lalki" na scenę teatru muzycznego w głowie Wojciecha Kościelniaka pojawił się na długo zanim usłyszało o nim szerokie gremium. Myśl kiełkowała, ewoluowała i kwitła, przeradzając się w konsekwencji w pełen, 3,5-godzinny spektakl musicalowy. Zwieńczeniem starań i determinacji całego zespołu twórców będzie premiera nowego polskiego musicalu - "Lalki" - 27 lutego 2010 r. w gdyńskim Teatrze Muzycznym.

Czy autorzy zaprezentują dokładne odwzorowanie powieści? Nietrudno się domyślać, że próżno tu będzie szukać wiernego odtworzenia prozy Prusa. Z naturalnych przyczyn część wątków zostanie okrojona, a niektóre wręcz pominięte - tu najbardziej chyba żal tego dotyczącego Heleny Stawskiej, której uczuciowe rozterki ostrożnie przyrównać można do emocji, miotających Wokulskim. Szkoda więc, że reżyser pozbawia widzów tego bądź co bądź interesującego i na pewno nie płytkiego wątku niespełnionych uczuć, przez co Wokulski przestaje być obiektem westchnień, a staje się już tylko nieszczęśliwie zakochanym amantem.

Spodziewać się jednak można, że "Lalka" w wersji musicalowej przyciągnie do teatru tłumy - zwłaszcza grupy szkolne z polonistkami. Być może niektórym licealistom wizyta w teatrze pokaże inny sposób czytania Prusa, innym zapewne zastąpi ślęczenie nad lekturą. Ci być może dopiero po latach odkryją, jak wiele stracili, gdy sięgną po "Lalkę" w dorosłym życiu. Niebywały zachwyt powieścią Prusa wyrażają bowiem odtwórcy głównych ról w spektaklu Kościelniaka, dla których dopiero obecne zetknięcie z "Lalką" - przy okazji powstawania musicalu - okazało się niebywale inspirujące i fascynujące.

Czy Kościelniak przeniesie widzów w czasy "Lalki"? Reżyser zdecydował o pewnej umowności scenografii i kostiumów, ale ich autorzy nie sięgają do przesadnej awangardy. Pewnym naprowadzeniem na rzeczywistość, w której mają miejsce wydarzenia powieści Prusa, może okazać się nieco swingująca muzyka Piotra Dziubka.

Intencją reżysera jest przedstawienie postaci wielowymiarowych. Nie chce on zakładać, że bohater będzie z góry dobry, czy zły. Tego też oczekuje od swoich artystów. Tu na pewno można być spokojnym o Wokulskiego. Rafał Ostrowski wykazuje bowiem niemały entuzjazm, dotyczący powierzonej mu roli, starając się przekazać jak najwięcej emocji, miotających jego bohaterem i czerpiąc wnikliwie z rozmaitych dostępnych źródeł. Po tej roli obiecywać sobie można chyba najwięcej - bo artysta udowadnia, że Wokulski to dla niego wyzwanie, z którym chce zmierzyć się najlepiej jak potrafi i - co najważniejsze - że ma swój własny pomysł na tę rolę.

Nieco bardziej tajemniczy względem przygotowywanej przez siebie kreacji jest Zbigniew Sikora - wiemy jedynie, że aktor odczuwa zaszczyt, mogąc wcielać się w subiekta Rzeckiego i za sprawą tej roli przekazać ze sceny coś od siebie. Pomimo ograniczeń, jakie niesie ze sobą scena, realizatorzy obiecują, że stary subiekt nie będzie postacią spłyconą - za pomocą utworów muzycznych postarają się bowiem przekazać choć w części to, co bohater zawarł w swoich pamiętnikach.

Jeszcze bardziej zagadkowe zdają się być odtwórczynie roli Izabeli Łęckiej. Kościelniak zapowiada, że każda z artystek zaprezentuje inne oblicze bohaterki. Ale o ile Renia Gosławska zachęca do obejrzenia swojej kreacji, zaznaczając przy tym, że dokonała pewnej analizy postaci i będzie starała się bronić prezentowanej bohaterki, o tyle Darina Gapicz nie zdradza nic z pomysłu na zagranie Izabeli. Nie wiemy zatem, jak postrzega swoją postać, ani jakie są jej przemyślenia w tym względzie. Artystka postanowiła pozostawić całą sferę odbioru i refleksji widzowi.

Twórcy starają się możliwie dużo nie zdradzić przed premierą - czyżby więc szykowali dla widzów niespodziankę i niebywałą ucztę kulturalną? Czy "trzecia droga" teatru muzycznego, którą stara się iść Wojciech Koscielniak, okaże się tym, co trafi do serc i umysłów polskiej publiczności? O tym przekonamy się już niedługo - kolejny rodzimy musical o wybitnie polskich korzeniach zaistnieje na polskiej scenie muzycznej 27 lutego. Serdecznie zapraszamy do Teatru Muzycznego w Gdyni!

 

LALKA

Premiera: 27-02-2010

Scenariusz na podstawie powieści Bolesława Prusa: Wojciech Kościelniak

Teksty piosenek: Rafał Dziwisz

Muzyka: Piotr Dziubek

Reżyseria: Wojciech Kościelniak

Kierownictwo muzyczne: Piotr Dziubek

Scenografia i animowane projekcje: Damian Styrna

Choreografia i ruch sceniczny: Janusz Skubaczkowski, Beata Owczarek

Kostiumy: Katarzyna Paciorek

Przygotowanie wokalne: Agnieszka Szydłowska

Asystent reżysera: Paweł Bernaciak

Asystent scenografa: Renata Godlewska

Asystent choreografa: Eliza Kujawska

 

Obsada:

Stanisław Wokulski -  Rafał Ostrowski

Izabela Łęcka - Darina Gapicz, Renia Gosławska

Ignacy Rzecki - Zbigniew Sikora

Tomasz Łęcki - Andrzej Śledź

Hrabina Karolowa - Grażyna Drejska

Kazio Starski - Tomasz Bacajewski

Baronowa Wąsowska - Karolina Merda, Karolina Trębacz

Profesor Geist - Marek Richter

Maria - Dorota Białkowska, Katarzyna Kurdej

Subiekt Mraczewski - Tomasz Więcek

Subiekt Klejn - Krzysztof Wojciechowski

Subiekt Lisiecki - Jerzy Michalski

Szuman/ Stary Mincel - Tomasz Fogiel

Panna Florentyna - Alicja Piotrowska

Pani Meliton - Aleksandra Meller, Magdalena Smuk

Wysocki - Tomasz Czarnecki

Stary Szlangbaum - Bernard Szyc

Henryk Szlangbaum - Sebastian Münch

Baron Krzeszowski -  Tomasz Gregor

Baronowa Krzeszowska - Agnieszka Kaczor

Suzin - Sasza Reznikow (gościnnie)

Książę -  Jacek Wester

Magazynier - Krzysztof Żabka

 

Lalki:

Marta Bacajewska, Urszula Bańka, Ewelina Dańko, Ewa Gierlińska, Anna Krawecińska, Eliza Kujawska, Mariola Kurnicka, Izabela Sito, Marta Smuk, Małgorzata Szczypińska, Aleksandra Szulc, Anna Urbanowska, Marta Vielrose, Paweł Bernaciak, Łukasz Czerwiński, Mateusz Deskiewicz, Artur Guza, Robert Kampa, Kacper Poślednik, Tadeusz Rutkowski, Sebastian Wisłocki, Adam Zawicki

i Adepci Studium Wokalno-Aktorskiego: Magdalena Jadowska, Agnieszka Król, Paweł Czajka, Paweł Mielewczyk, Paweł Kubat, Andrzej Skorupa, Michał Zacharek

Orkiestra Teatru Muzycznego pod kierownictwem Piotra Dziubka
Aleksander Kamiński – klarnet, saksofon sopranowy, saksofon altowy, saksofon tenorowy,
Krzysztof Krawiec – klarnet, klarnet basowy, saksofon tenorowy, saksofon barytonowy,
Tomasz Grzegowski, Tomasz Kiel – trąbki,
Piotr Górka /inspektor orkiestry/ - puzon,
Michał Mieczkowski – puzon, puzon basowy,
Piotr Dziubek – akordeon, wurlitzer, instrumenty perkusyjne,
Tadeusz Wiśniewski – banjo,
Adam Skrzypek – kontrabas,
Tomasz Pawłowski – perkusja.

Inspicjent Grażyna Dunal

Sufler Ewa Wielebska

Konferencja prasowa - "Lalka" cz.1
Konferencja prasowa - "Lalka" cz.2
Konferencja prasowa - "Lalka" cz.3


Autor: Dagmara Nakielska i Tomasz Grodzki

Imię:
(wymagane)

E-mail:
(wymagane)

Adres email nie będzie publikowany.
Komentarz:
(wymagane)


Pozostałe aktualności:

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce.
Z naszej strony informujemy, że nasze "ciasteczka" służą tylko i wyłącznie bieżącej pracy serwisu.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij.

statystyka